Suomen ottelijatähti Saga Vanninen kertoi tiistaina jättävänsä yleisurheilun kilpailukauden kesken. Vannisen mukaan hänen kehonsa ei ole valmis ottamaan vastaan kuormitusta, joten on syytä katsoa tilannetta pitkällä tähtäimellä.
Yle Urheilun asiantuntija ja entinen kymmenottelija Jaakko Ojaniemi uskoo, että pelin viheltäminen poikki tässä vaiheessa on järkevä ratkaisu. Päätös on hänen mukaansa varmasti ollut vaikea, sillä urheilijoilla on kova halu tehdä kovia tuloksia.
– Nyt on ilmeisesti päädytty siihen, ettei niitä ole mahdollista tänä kesänä tehdä ja siksi on laitettu pillit pussiin. Ymmärrän tämän hyvin entisenä urheilijana. Olen itsekin ollut aika lailla vastaavassa tilanteessa, Ojaniemi sanoo.
– Kun alkukaudesta huomaa, ettei ole kunnossa ja huipputuloksiin on pitkä matka, niin kyllä urheilijalla menee jossain vaiheessa usko siihen, että on mahdollisuuksia nousta huipputasolle.
Liikaa vai liian vähän?
Vannisella on ollut olkapää- ja nilkkavaivoja. Tiistaina Vanninen kertoi tuntevansa, ettei ”kroppa ole ollut oikein vastaanottavainen treenien suhteen”.
Vannisen hallikausi oli vaisu ja hän jätti MM-hallikisat väliin. Huhtikuussa Vanninen kertoi Yle Urheilulle, että harjoittelussa on tehty virheitä, mutta hän kiisti, että syynä olisi yliharjoittelu.
Ojaniemi arvioi, että Vanninen on voinut ajautua tähän pisteeseen kahta eri reittiä pitkin. Huippulupauksen hermosto on voinut joutua ylirasitukseen liian kovan harjoittelun seurauksena, jolloin paluu normaaliin tilanteeseen kestää useita kuukausia.
Toinen ja Ojaniemen mukaan todennäköisempi vaihtoehto on, että vammat ovat vaikeuttaneet harjoittelua sen verran paljon ja pitkään, ettei tehoja ole pystytty ottamaan riittävästi irti, jolloin tulostaso on kaukana halutusta.
– En ole varma, onko harjoittelu ollut liian kovaa vai tavallaan liian kevyttä. Talvella ainakin vakuuteltiin, ettei harjoittelussa ole menty yli. Nyt on iso mietinnän paikka, mikä on mennyt pieleen. On todella tärkeä saada analyysi tehtyä huolellisesti, jotta jatkossa vältytään näiltä vaikeuksilta, Ojaniemi sanoo.
Valoisa tulevaisuus
23-vuotias Vanninen on ollut maineikkaan Erki Noolin valmennuksessa loppuvuodesta 2024 alkaen.
Vanninen saavutti Sydneyn olympiavoittajan alaisuudessa viime vuonna viisiottelun MM- ja EM-kultamitalit halleista ja oli MM-kisoissa seitsenottelussa kuudes. Lisäksi edelliskesän tuomisina oli seitsenottelun alle 23-vuotiaiden Euroopan mestaruus SE-pistein 6 563.
Onko virolaismestari yhä sopiva valmentaja Vanniselle?
– Vaikea tietenkin sanoa. Kyllähän hän teki Erkin kanssa viime vuonna hyvää nousua ja otti ison askeleen eteenpäin, todella lähelle kansainvälistä huipputasoa. Kyllä tuossa on varmasti vielä mahdollisuuksia jatkaa, kun viime vuonna näytöt olivat hyvät, Ojaniemi sanoo.
Yle Urheilu ei tavoittanut Noolia keskiviikkona.
Ojaniemi näkee Vannisen tulevaisuuden yhä todella valoisana. Hän muistuttaa, että suurin osa urheilijoista kokee takaiskuja ja vain harvalla ura on pelkkää nousukiitoa.
– Välillä mennään ylöspäin ja sitten tullaan pikkuisen alas. Hän on kuitenkin vielä todella nuori urheilija. Hänellä on vielä kymmenen vuotta aikaa kehittyä. Sen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmaa.