Helsingin käräjäoikeus on antanut tuomion Pohjois-Helsingissä sijaitsevan Maatullin peruskoulun puukotuksesta.
Väkivallanteko tapahtui maaliskuussa koulun aulassa.
Poliisi kertoi aiemmin kahden 15-vuotiaan pojan ottaneen yhteen. Toinen heistä löi toista nyrkillä.
Nyrkiniskun saanut iski tilanteeseen mukaan tullutta 14-vuotiasta poikaa teräaseella. Uhri joutui sairaalahoitoon.
Puukotuksen tehnyt 15-vuotias sai nuorena henkilönä tehdystä tapon yrityksestä kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen.
Lisäksi hänet määrättiin maksamaan teon kohteena olleelle 14-vuotiaalle pojalle 17 000 euroa vahingonkorvauksina.
Oikeuden mukaan kyseessä ei ollut hätävarjelu tai sen liioittelu.
Tekijän nuori ikä ja tekoa edeltänyt pahoinpitely otettiin huomioon rangaistuksen pituudessa.
Käräjäoikeus hylkäsi syyttäjän vaatimuksen vastaajan vangitsemisesta tuomiolla. Oikeuden mukaan alle 18-vuotiaan vangitsemiselle ei ollut laissa edellytettyjä painavia syitä.
Toinen 15-vuotias tekijä tuomittiin nuorena henkilönä tehdystä pahoinpitelystä. Hänet määrättiin maksamaan 60 päiväsakkoa.
Lisäksi hänet määrättiin maksamaan tapon yrityksestä tuomitulle 900 euroa vahingonkorvauksena.
Tuomio ei ole lainvoimainen.