Norjalaisseura LSK Kvinnerin ympärillä on viime viikkoina kuohunut. Talousongelmista kärsineen seuran toiminnan jatkuminen on epävarmaa ja on mahdollista, että yksi Norjan naisten jalkapalloliigan menestyneimmistä seuroista pelasi viimeisen ottelunsa sunnuntaina.
– Viime päivät ovat olleet sellaista šokkitilaa ja tunteiden vuoristorataa. Jos ei löydy ostajaa, kaikki menee niin sanotusti alta, suomalaispuolustaja Mimmi Nurmela kertaa puhelimitse Yle Urheilulle.
Tilanne vaikuttaa rajusti myös suomalaispelaajiin, joita seuran riveistä löytyy kaikkiaan viisi: Nurmelan lisäksi Jasmin Mansaray, Aada Mäkelä, Nelli Kalske ja Tilda Råtts, joka on myös sarjan paras suomalainen maalintekijä neljällä maalillaan. Kaikilla viidellä on kokemusta naisten tai alle 23-vuotiaiden maajoukkueesta.
Tiistai-iltana LSK:n hallitus kokoontui ylimääräiseen kokoukseen, jonka jälkeen tuli pelätty ilmoitus: seuran toiminta nykyisen seuraorganisaation alaisuudessa lakkautetaan.
LSK:n tiedotteen mukaan seura neuvottelee nyt muiden alueen seurojen kanssa sarjapaikan luovuttamisen suhteen. Hallituksen mukaan toiminta voi päättyä jo tänä kesänä tai mahdollisesti vasta kauden jälkeen.
Tunteikas mahdollinen jäähyväisottelu
LSK:n taloudelliset haasteet ovat olleet tiedossa jo pidempään, mutta niiden vakavuus yllätti pelaajatkin.
– Kukaan meistä ei tiennyt, että tilanne on näin paha. Että vaihtoehtona on tosiaan, ettei koko seuraa enää ole, Nurmela kertoo.
Viime viikolla seura ilmoitti, että sen kassa on tyhjä ja kaikki pelaajat ovat myynnissä.
– Rahat loppuvat pian, ja olemme varoittaneet tästä henkilöstöämme sisäisesti. Jos toimintaa aiotaan jatkaa, tarvitsemme jonkun ottamaan lisenssimme haltuunsa, LSK:n toimitusjohtaja Erlend Eidhammer kommentoi TV2:lle.
Toimintaa jatkavan seuran tulisi löytyä Romeriken piiristä Oslon kupeesta.
Seuran toimitusjohtajan mukaan sunnuntainen vierasottelu Brannia vastaan saattaa jäädä seuran historian viimeiseksi. Tuloksellisesti esitys oli mainio, sillä Joanna Tynnilän, Nea Lehtolan ja Emma Peuhkurisen edustama Brann johtaa Norjan liigaa ylivoimaisesti.
Siitä huolimatta LSK venyi maalittomaan tasapeliin vieraskentällä – vaikka joukkue oli saanut tietää vaikeasta tilanteesta juuri ennen Bergenin reissua.
Bergeniin oli tarkoitus matkata lentäen lauantain harjoitusten jälkeen, mutta lento peruttiin. Joukkue taittoi kahdeksan tunnin ajomatkan bussilla ja saapui perille vasta myöhään yöllä.
– Kaikki olivat nukkuneet aika huonosti ja siinä oli tietynlainen tunnelataus. Kaikki yrittivät varmasti pitää itsensä kasassa, että pelaamme ehkä viimeisen yhteisen pelimme. Jo aiemmin päävalmentajamme (André Bergdølmo) oli ilmoittanut, että tämä on hänen viimeinen pelinsä. Olen todella ylpeä joukkueesta, miten kaiken epävarmuuden ja vastoinkäymisten keskellä venyimme hyvään suoritukseen, Nurmela kertaa.
LSK on kahdentoista joukkueen sarjassa seitsemäntenä 14 pisteellä. Vaikean alkukauden jälkeen edellisestä kuudesta liigaottelustaan se hävisi vain yhden, voitti neljä ja pelasi yhden tasapelin.
– Meillä on ollut hyvä vire alkukauden jälkeen, kun saimme pakan kasaan ja loukkaantuneet pelaajat takaisin. Kausi on ollut nousujohteinen, ja senkin takia on todella harmi, että nyt olemme tässä tilanteessa.
LSK Kvinner on voittanut seitsemän Norjan liigan mestaruutta ja juhlinut kuudesti Norjan cupin voittoa. Viime kaudella sen sijoitus sarjassa oli neljäs.
Tulevaisuus auki
Norjan Toppserien jäi viikonloppuna kesätauolle ja jatkuu elokuun 8. päivä – joko LSK Kvinnerin kanssa tai ilman. Seuran kohtalo on vielä auki. Harjoitukset jatkuvat vielä ainakin tämän viikon ennen viikonloppuna alkavaa kesälomaa.
Nurmelan mukaan seura on pitänyt pelaajia ajan tasalla tilanteesta päivittäin. LSK:n tiedotteen mukaan lopullinen päätös pitäisi tulla heinäkuun alussa. Toistaiseksi ainakin naapuriseura FET IL on ilmoittanut TV2:n mukaan selvittävänsä, voisiko se lunastaa lisenssin kauden jälkeen.
Miesten liigaseura Lilleström Sportsklubb ei sen sijaan ole kiinnostunut naisten joukkueen toiminnan jatkamisesta. Se on torpannut yhdistymisaikeet jo aiemmin, vaikka seurat jakavat saman logon.
Viikonloppuna suomalaispelaajilla ja kaikilla seuran asunnoissa asuvilla on edessään muutto.
– Saimme tietää ennen Brann-peliä, että ennen kuin lähdemme kesälomalle, asunnot pitää olla tyhjinä. Tuli vähän kiire ja paniikki, kun tietää, että päiviä on niin vähän ja täytyy muuttaa käytännössä koko elämä.
– Jotenkin tässä tilanteessa on ajateltava, että yksi askel kerrallaan, ensin hoitaa muuton ja sitten alkaa ajatella tulevaa. Ei ole ehtinyt edes miettiä ja sisäistää, että tässähän saattaa olla kohta koditon ja työtön.
Tilanne on pelaajille vaikea, sillä heillä on seuran kanssa yhä voimassa oleva sopimus. Nurmelan mukaan on vaikeaa ennustaa, millaiseen ratkaisuun seurassa lopulta päädytään.
– Nyt vain odotellaan ja katsellaan. Ensin on tarkoitus tulla Suomeen ja viedä ne tavarat, mitä pystyy mukaan ottamaan. Totta kai harmittaa, että kesälomaan vaikuttaa epävarmuus tulevaisuudesta.
– Meillä on ollut loistava porukka ja olemme ottaneet hyviä tuloksia viime peleissä sekä pystyneet haastamaan kärkipään joukkueita. Jos kaikki olisi jatkunut ennallaan, varmasti jokainen olisi mielellään jäänyt tänne.
Nurmela myöntää, että on ollut pakko miettiä myös muita vaihtoehtoja. Norjan kokemusta hän muistelee lämmöllä, jos viimeisen viikon vaikeuksia ei lasketa.
– Arki on ollut muuten todella toimivaa ja hyvää, eikä siinä ole ollut mitään valittamista, niin totta kai tilanteesta on iso harmi ja suru.
Talousongelmia muuallakin
Nurmela muistuttaa, ettei LSK:n tilanne ole uniikki. Moni pohjoismainen naisten jalkapalloseura on kärsinyt viime vuosina vakavista talousongelmista. Ruotsin jalkapalloliiton selvityksen mukaan Damallsvenskan-seuroilla menee historiallisen heikosti ja esimerkiksi IK Uppsala on jälleen konkurssin partaalla.
Norjassa LSK:n lisäksi talousongelmista on avoimesti kertonut kymmenentenä sarjassa majaileva Roa, joka kertoi tiistaina käynnistävänsä ovelta ovelle -kampanjan seuran talouden pelastamiseksi.
Kotimaan Kansallisessa liigassa talousvaikeuksia on ollut monella seuralla, muun muassa Vasa IFK:lla, joka ei osallistunut lainkaan Suomen cupiin taloudellisten syiden vuoksi.
– Harmittaa, miten epävarma ammattimme edelleen on ja miten asiat voivat mennä näin nopeallakin aikataululla. Toivon, ettei tällaista jatkossa tapahtuisi ja rakenteet suunniteltaisiin paremmin. Olen hirveän pahoillani jokaisen puolesta, ketä tässä tilanteessa on, oli kyse sitten valmentajasta, huoltajasta tai joukkuekaverista. Heitä kohtaan minulla ei ole muuta kuin empatiaa ja lämpimiä ajatuksia.