Kotimaisen avomaan mansikan pääsatokausi on käynnistynyt. Marjojen kypsymistä vauhdittivat juhannusviikon lämpimät säät.
Hedelmän- ja marjanviljelijäin liiton mukaan vähälumisen talven jälkeen osa mansikan kasvustoista kärsi juuristovaurioista ja jäi normaalia pienemmäksi.
Marjat ovat kypsymässä nopeasti, mikä tarkoittaa lyhyttä huippusadon kautta.
Pynnösen marjatilalla Kangasniemellä Silja ja Mika Hyytiäisen mansikkakiire on nyt kovimmillaan.
Sato on korjattava ennen tilalla viljeltävien herukan, pensasmustikan ja vadelman kypsymistä.
Tilan mansikat kypsyvät myyntikuntoon seuraavien kolmen viikon aikana. Viljelyssä on aikaisin tai keskikesällä kypsyvää Verdiä, Allegroa, Falcoa ja Twistiä.
Silja Hyytiäisen mukaan marjat ovat kypsyneet suurin piirtein odotettuun aikaan, vaikka aikainen ja lämmin kevät antoi odottaa varhaista sadonkorjuuta.
– Ajattelimme, että nyt tulee todella aikainen mansikkakausi. Viileät säät kuitenkin hidastivat kypsymistä, ja pääsimme aloittamaan 4–5 päivää keskimääräistä aikaisemmin, hän kertoo.
Pölyttäjiä oli liikkeellä niukalti
Viileä ja tuulinen sää tarkoitti Hyytiäisen mukaan sitä, että kukinnan aikaan liikkeellä oli vain vähän pölyttäjiä. Se vaikuttaa hänen mukaansa mansikkasadon määrään.
– Meillä oli auttamassa vuokramehiläispesä, mutta enemmän olisi tarvittu, hän kertoo.
Pölyttäjäpulan lisäksi mansikkasatoa verottivat Pynnösen tilalla myös myyrät, jotka tekivät talvella tuhojaan. Siksi tältä kesältä ei odoteta enää huippusatoa.
Puutarhatuotannon erikoisviljelyasiantuntija Marjo Marttinen ProAgriasta sanoo, että Etelä-Savon ja Keski-Suomen eteläisimmillä alueilla mansikkaa on tullut myyntiin jo laatikoittain.
Pääsatokausi käynnistyy ensi viikolla.
Maakuntien sää on Marttisen mukaan tällä hetkellä suotuisa mansikan kypsymiselle.
Pahinta olisi, jos pääsatokaudelle sattuisi rankka raekuuro. Haitallinen olisi myös pitkäaikainen hautovan kostea sää, sillä se aiheuttaisi harmaahometta.