Mansikkasato kärsi pölyttäjä­pulasta ja myyristä – viljelijä vuokrasi mehiläis­pesän avuksi

Mansikan pääsato on kypsymässä poimittavaksi. Sadosta odotetaan keskimääräistä, mutta nopeasti kypsyvää, mikä merkitsee viljelijälle kiireisiä viikkoja.

Pynnösen marjatilan yrittäjät Silja ja Mika Hyytiäinen seisovat mansikkapellon edessä.
Silja ja Mika Hyytiäinen viljelevät marjoja Kangasniemellä. Kuva: Timo Hytönen / Yle

Kotimaisen avomaan mansikan pääsatokausi on käynnistynyt. Marjojen kypsymistä vauhdittivat juhannusviikon lämpimät säät.

Hedelmän- ja marjanviljelijäin liiton mukaan vähälumisen talven jälkeen osa mansikan kasvustoista kärsi juuristovaurioista ja jäi normaalia pienemmäksi.

Marjat ovat kypsymässä nopeasti, mikä tarkoittaa lyhyttä huippusadon kautta.

Kypsiä mansikoita ihmisen kämmenellä.
Mansikan kypsyminen tarkoittaa pakastuskauden alkua monelle. Kuva: Timo Hytönen / Yle

Pynnösen marjatilalla Kangasniemellä Silja ja Mika Hyytiäisen mansikkakiire on nyt kovimmillaan.

Sato on korjattava ennen tilalla viljeltävien herukan, pensasmustikan ja vadelman kypsymistä.

Tilan mansikat kypsyvät myyntikuntoon seuraavien kolmen viikon aikana. Viljelyssä on aikaisin tai keskikesällä kypsyvää Verdiä, Allegroa, Falcoa ja Twistiä.

Silja Hyytiäisen mukaan marjat ovat kypsyneet suurin piirtein odotettuun aikaan, vaikka aikainen ja lämmin kevät antoi odottaa varhaista sadonkorjuuta.

– Ajattelimme, että nyt tulee todella aikainen mansikkakausi. Viileät säät kuitenkin hidastivat kypsymistä, ja pääsimme aloittamaan 4–5 päivää keskimääräistä aikaisemmin, hän kertoo.

Pölyttäjiä oli liikkeellä niukalti

Viileä ja tuulinen sää tarkoitti Hyytiäisen mukaan sitä, että kukinnan aikaan liikkeellä oli vain vähän pölyttäjiä. Se vaikuttaa hänen mukaansa mansikkasadon määrään.

– Meillä oli auttamassa vuokramehiläispesä, mutta enemmän olisi tarvittu, hän kertoo.

Pölyttäjäpulan lisäksi mansikkasatoa verottivat Pynnösen tilalla myös myyrät, jotka tekivät talvella tuhojaan. Siksi tältä kesältä ei odoteta enää huippusatoa.

Puutarhatuotannon erikoisviljelyasiantuntija Marjo Marttinen ProAgriasta sanoo, että Etelä-Savon ja Keski-Suomen eteläisimmillä alueilla mansikkaa on tullut myyntiin jo laatikoittain.

Pääsatokausi käynnistyy ensi viikolla.

Maakuntien sää on Marttisen mukaan tällä hetkellä suotuisa mansikan kypsymiselle.

Pahinta olisi, jos pääsatokaudelle sattuisi rankka raekuuro. Haitallinen olisi myös pitkäaikainen hautovan kostea sää, sillä se aiheuttaisi harmaahometta.

Silja Hyytäinen kertoo Pynnösen marjatilalla kypsyvästä mansikkasadosta.
Haastattelu: Timo Hytönen / Yle