Suomalainen Emma Terho vauhditti läpimurron – Olympialaisiin osallistuvat urheilijat saavat ensimmäistä kertaa palkkion

Kansainvälinen olympiakomitea päätti, että urheilijat saavat jatkossa korvauksen osallistumisestaan olympialaisiin.

Emma Terho ja Thomas Bach olympiaviestin viejinä.
Emma Terho ja Thomas Bach olympiaviestin viejinä Pariisissa 2024. Kuva: Getty Images

Kansainvälinen olympiakomitea on tehnyt historiallisen päätöksen: jatkossa jokainen olympiaurheilijoista saa 10 000 dollarin ”Fit for the Future Olympian Grant” -korvauksen.

Kyse on merkittävästä muutoksesta: aiemmin taloudellista tukea saivat vain mitalistit tai tiettyjen maiden urheilijat, nyt korvaus maksetaan kaikille noin 14 000 olympiaurheilijalle jokaisissa kisoissa.

Muutos koskee takautuvasti Milano-Cortinan talviolympialaisia 2026. Näissä kisoissa kilpailleet urheilijat ovat ensimmäiset, jotka saavat tuesta hyötyä. KOK on varannut tähän 140 miljoonaa dollaria jokaista olympiadia varten.

KOK:n urheilijakomission puheenjohtaja Pau Gasol korosti, että kyse ei ole palkintorahasta, vaan tunnustuksesta siitä työstä ja sitoutumisesta, jota olympiaurheilijaksi pääseminen vaatii.

Päätöksen taustalla on vuosia kestänyt työ, jossa Emma Terho, KOK:n entinen urheilijakomission puheenjohtaja, oli keskeisessä roolissa. Terho vaikutti kansainvälisessä toimessaan vuodesta 2021 alkaen aina alkuvuoteen 2026 saakka.

Urheilijoiden ja heidän yhdistystensä vaikuttaminen ja julkinen paine olivat ratkaisevia muutoksen toteutumisessa.

Suomen Urheilijoiden puheenjohtaja Teemu Ramstedt kiitti Pelaajyhdistyksen tiedotteessa kaikkia urheilijoita ja erityisesti Terhoa asian edistämisestä.

– Uskomme urheilijoiden oikeuteen korvaukseen. Tämä on merkittävä läpimurto kansainvälisessä urheilussa. Erityiskiitos kuuluu sitkeille urheilijoille sekä Emma Terholle, joka KOK:n urheilijakomission puheenjohtajana sai muutoksen aikaan urheilijayhteisön tuella, Ramstedt sanoo.

Apurahojen hakeminen alkaa vuoden 2026 lopussa, ja ensimmäiset maksut maksetaan vuonna 2027.