Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin mukaan Nato-liittolaiset pettivät Yhdysvallat Iranin sodassa. Trump kommentoi asiaa keskiviikkona tavattuaan Naton pääsihteerin Mark Rutten Washingtonissa.
– Meidät petettiin. Emme tarvinneet apua tässä lainkaan. Murskasimme (Iranin) kirjaimellisesti ensimmäisellä viikolla, mutta olisi ollut mukavaa, jos he olisivat sanoneet haluavansa auttaa, Trump sanoi.
Trump on arvostellut toistuvasti Nato-liittolaisia haluttomuudesta liittyä Iranin sotaan. Trump on aiemmin muun muassa kuvaillut Natoa pelkäksi ”paperitiikeriksi” ilman Yhdysvaltoja.
Rutte puolestaan asettui puolustamaan Nato-maita toteamalla, että tuhansia yhdysvaltalaiskoneita nousi ilmaan eurooppalaisista tukikohdista sodan aikana.
– Tiedän, että on ollut yksittäisiä tapauksia, joihin olet todella pettynyt, mutta yleisesti ottaen eurooppalaiset liittolaisesi ovat olleet tukenasi, Rutte sanoi.
Trump osallistuu Naton huippukokoukseen
Lisäksi Trump sanoi keskiviikkona, että hän ei osallistuisi heinäkuussa Ankarassa järjestettävään Naton huippukokoukseen ilman Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğania. Trump sanoi osallistuvansa kokoukseen kunnioittaakseen Erdoğania.
Aiemmin keskiviikkona niin kutsutun E5-ryhmän maat Saksa, Ranska, Britannia, Italia ja Puola kokoontuivat Berliinissä. Kokouksessa valmisteltiin Naton huippukokousta.
Saksan liittokansleri Friedrich Merz totesi Berliinissä toimittajille, että Ankaran huippukokouksen pitäisi myös lähettää viesti siitä, että maat tekevät osansa, kun edellytykset ovat olemassa Iranin rauhansopimuksen tukemiseksi.
Lähteet: AFP, AP, Reuters