Sodat, itsekkyys ja puhelinmyyjät – nämä asiat suomalaisia ärsyttävät

Tekoälyn käyttö töissä ärsyttää etenkin opiskelijoita.

Kuvayhdistelmässä sotilas, roskis ja puhelin.
Sodat, ympäristön turmeleminen ja puhelinmyynti ärsyttivät Tekirin tutkimukseen vastanneita suomalaisia. Kuva: EPA, Jari Kovalainen / Yle, Sanni Isomäki / Yle. Kuvankäsittely: Tina Lundán
  • STT

Ympäristön turmeleminen, sodat, itsekkyys ja puhelinmyyjät ovat asioita, jotka ärsyttävät suomalaisia kaikkein eniten. Heti perässä seuraavat hintojen nousu, huijaaminen ja tyhmyys.

Nämä asiat olivat listan kärjessä, kun viestintätoimisto Tekir tutkitutti, mikä suomalaisia ärsyttää. Tutkimusyhtiö Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi touko-kesäkuussa hieman yli tuhat ihmistä.

Ärsyttävistä asioista huolimatta valtaosa suomalaisista piti itseään kuitenkin onnellisena. Peräti 89 prosenttia suomalaisista kertoi olevansa onnellinen jatkuvasti, usein tai ainakin silloin tällöin.

Eläkeläisiä ärsyttää moni asia enemmän kuin muita ryhmiä.

Kolmea neljästä eläkeläisestä suututtavat sodat, ja lähes kahta kolmesta eläkeläisestä harmittavat verojen välttelijät. Yli puolet eläkeläisistä ärsyyntyy geopoliittisesta tilanteesta ja lähes puolet pröystäilystä.

Noin kahta kolmesta opiskelijasta ärsyttävät työnhaku sekä hallituspolitiikka. Tekoälyn käyttö töissä ärsyttää opiskelijoita lähes kaksi kertaa enemmän kuin muita ryhmiä. 72:ta prosenttia opiskelijoista ärsyttävät oikeistopuolueet.

Kaikkein eniten ihmisiä on kuitenkin ärsyttänyt, kun he ovat olleet uupuneita, teini-ikäisiä, sairaita tai työttömiä.