Psykiatrisen hoidon potilaat kokevat jäävänsä sivuun hoitonsa suunnittelusta ja toteutuksesta.
Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa potilaat kuvasivat kokemuksia siitä, etteivät saaneet riittävästi tietoa hoidostaan tai päässeet osallistumaan itseään koskeviin päätöksiin.
– Tämä on merkittävä havainto, koska osallisuus on keskeinen osa turvallista hoitoa, kertoo väitöskirjatutkija Reija Antikainen.
Aineistona olivat psykiatrisessa sairaalahoidossa olleiden potilaiden potilasvahinkoilmoitukset vuosilta 2010–2021 ja niistä annetut korvauspäätökset.
Potilaalla on lain turvaama oikeus saada ymmärrettävää tietoa hoidostaan ja osallistua hoitoa koskevaan päätöksentekoon mahdollisuuksiensa mukaan.