Nuoret aiheuttavat jatkuvasti häiriötä ilkivallalla ja metelöinnillä Nastolan kirjastossa Päijät-Hämeessä.
Kyseessä ovat pääasiassa ala- ja yläkouluikäiset lapset, jotka viihtyvät valvomattomissa sisätiloissa.
– On ajeltu sähköskuuteilla sisällä kirjastossa. Sotkemista ja roskaamista siellä on tosi paljon, Lahden kaupunginkirjaston lähikirjastopalveluiden palvelupäällikkö Terhi Lehti kertoo.
Kirjastossa on aiemmin voinut asioida omatoimisesti ilman henkilökuntaa iltaisin kello kymmeneen asti. Jatkossa kirjastopalvelut sulkeutuvat tunteja aikaisemmin, kun henkilökunta poistuu paikalta.
Omatoimiaikoja on rajoitettu aiemminkin.
Tilanne on välillä rauhoittunut, mutta häiriökäyttäytyminen alkaa aina uudelleen, kun rajoitukset puretaan. Poliisille on jouduttu soittamaan joissakin tilanteissa, joissa on tehty ilkivaltaa ja vahingoitettu omaisuutta, Lehti sanoo.
Nyt rajoitukset jäävät voimaan toistaiseksi, sillä tilanteen korjaamiseen ei ole löytynyt toimivaa ratkaisua.
Kirjaston muita asiakkaita on jännittänyt käyttää kirjastopalveluita ilta-aikaan häiriökäyttäytymisen vuoksi, Lehti kertoo.
– On harmillista koko Nastolan alueelle, että omatoimiaikoja joudutaan rajoittamaan. Illan omatoimiajalle on ollut ihan oikeaa tarvetta.