Jalkapallon MM-kisat nähdään Ylellä ja MTV:llä 11.6.–19.7. Kisaoppaan, uutiset ja Futistietäjän löydät Ylen kisasivustolta.
Jalkapallon MM-kisat tarjoavat aina kiehtovia ilmiöitä sekä tarinoita eri maailmankolkista ja kulttuureista.
Tällä kertaa yhdestä näkyvimmästä fani-ilmiöstä vastaavat norjalaiset. Heidän villi ”viikinkisoutunsa” on ihastuttanut sosiaalisessa mediassa sekä kerännyt otsikoita ympäri maailman.
Viraalihitiksi nousi etenkin norjalaisten toiminta Senegal-ottelua edeltävänä päivänä. Fanilauma otti haltuunsa New Yorkin ikonisen Times Squaren. Samankaltaisia videoita levisi New Yorkin metroista.
Koko kaava norjalaisfanien soudussa menee siten, että ensin joku antaa viikinkitorvella äänimerkin. Sitten yksi alkaa paukuttaa tahtia rummulla ja muut tekevät koordinoitua soutuliikettä huutaen ”ro!”. Lopuksi he nousevat ylös ja alkavat pomppia sekä laulaa kannatuslaulujaan.
Kun Norja voitti Senegalin 3–2, ottelu päättyi neljältä yöllä paikallista aikaa. Voitosta intoutuneet oslolaiset marssivat kuninkaalliselle linnalle.
– Herätämme kuninkaan, väkijoukko lauloi, kunnes asettui viikinkisoutuunsa palatsin edustalle.
– Kuninkaallinen huone iloitsee muun maan kanssa maajoukkueen voitosta, kuningasperheen tiedote kuului, mutta se ei selvinnyt, heräsikö kuningaspari mekkalointiin.
Norjassakin jopa maan eduskunnan eli suurkäräjien jäsenet innostuivat kannustamaan maajoukkuetta viikinkisoudulla omassa istunnossaan.
Yhdysvalloissa norjalaisfaneja oli kutsuttu ABC-kanavan Good Morning America -ohjelmaan, jossa nämä esittivät soutunsa.
Fox Sports puolestaan ihmetteli norjalaisten ”villiä viikinkihulluutta” Bostonissa ennen maan MM-avausta. Silloin norjalaisfanit soutivat esimerkiksi liukuportaissa juna-asemalla.
X:ssä eräs matkustaja kirjoitti, että tämän jälkeen hänen tavallinen junamatkansa tuntuu yhtäkkiä tavattoman tylsältä.
– Lisään tämän listalle asioista, joita en ole koskaan ennen nähnyt enkä luultavasti enää koskaan näe, ihmetteli WGBH-radioaseman toimittaja Jeremy Siegel.
Mr. Row Row ja vastarannan kiiski
Norja pelaa MM-kisoissa ensi kertaa 28 vuoteen, ja kannattajat ovat todellakin ottaneet siitä kaiken irti. The Athleticin mukaan viikinkisoutu on Norjan virallisen kannattajakerhon Oljeberget Supporterklubbin luomus.
Tarkemmin ilmaistuna villityksen taustalla on 39-vuotias Ole Frøystad, kertovat useat norjalaismediat.
Ideansa Frøystad sai kuulemma seurajoukkue Rosenborgin RO-sen-borg-huudosta. CBS-kanavan lähetyksessä vieraillut Frøystad kertoo olevansa äimänä norjalaisfanien saamasta huomiosta.
Hänen mukaansa viikinkisoudussa on kyse yksinkertaisimmillaan ilon levittämisestä ja yhtenäisyyden luomisesta.
Viikinkisoutelun lisäksi viraali-ilmiöksi on noussut yksittäinen norjalaiskatsoja. Kun kaikki muut norjalaisfanit tekivät viikinkisoutua Senegal-ottelussa, hän erottui porukan keskeltä, koska ei hievahtanutkaan.
Tuo mies oli Emil Anners Lappen, joka on kommentoinut uppiniskaisuuttaan VG:n ja NRK:n haastatteluissa.
Ensinnäkin Lappen on sitä mieltä, että norjalaisten ei pitäisi varastaa islantilaisilta. Islannin fanit nousivat vastaavanlaiseksi ilmiöksi EM-kisoissa 2016. Heidän taputuksensa ja huh-huutonsa yhdistelmä sai englanniksi nimityksen viking clap.
Frøystadin mielestä kyse ei ole Islannin kopioinnista.
– Me rakastamme Islantia, mutta tämä on erilaista. He seisovat ja taputtavat. Me istumme ja soudamme.
– Ja me huudamme ”souda”, koska me todella soudamme! Kuvittele, jos tämä voisi olla vielä suurempaa. Että maat istuvat ja soutavat yhdessä. Jonkin yhteisen puolesta. Iloa ja rakkautta. Ehkä rauhaa, Frøystad maalailee.
Lappen on joka tapauksessa linjansa valinnut. Hänen mielestään soutaminen on ollut alusta asti typerä idea. Tekniikkakin on kuulemma hölmö, koska norjalaisten pitäisi ennemminkin purjehtia.
Piikittelyä ja kotimaista kritiikkiä
Naapurimaistakin viikinkisoutu on kirvoittanut reaktioita.
– Me vain huokaamme. Ehkä enimmäkseen tv-ryhmälle, joka zoomaa siihen joka kerta, murjaisi Ruotsin Gustaf Lagerbielke.
Tanska ei edes selvinnyt MM-kisoihin, joten norjalaisten menestys sai toimittaja Johnny Wojciech Kokborg tuskailemaan B.T.-lehdessä.
– Norjalaiset elävät parhaillaan elämänsä parhaita juhlia. Ja mikä parasta, maajoukkueen kanssa, joka osaa oikeasti pelata jalkapalloa.
– Tämä on yksinkertaisesti sietämätöntä. Norja, te pilkkaatte meitä, Kokborg lisäsi.
Jo ennen MM-kisoja Norja herätti maailmanlaajuista huomiota PR-tekemisellään. Ensin Norjan jalkapalloliitto julkaisi MM-joukkueensa paljon hehkutusta saaneella videolla, jolla isossa roolissa esiintyi kuningas Harald.
MM-kisojen alla tunnettu skotlantilainen valokuvaaja David Yarrow ja Norjan liitto organisoivat joukkuekuvan, jossa ryhmä oli pukeutunut viikingeiksi.
Viikingit tulevat -kuva poikkesi rajusti perinteisesti lentokoneen portailla ennen kisamatkaa otetuista ryhmäkuvista.
Viikinkiteema on nostattanut kriittisiäkin äänenpainoja, joista esimerkiksi NRK on raportoinut. Myös Yarrow kertoi, että tietää viikinkikuvansa sellaisia aiheuttavan.
Tiivistäen, syynä kritiikkiin on viikinkien väkivaltainen historia.
Esimerkiksi Morgenbladetin toimittaja Markus Slettholm piti viikinkiteemaa ”sovinistisena ja syrjivänä”. Tutkija Jane Haug Skjoldli puolestaan näki, että Norjan pelipaidoissa oleva riimukirjoitus sisältää merkkejä, jollaiset ovat tyypillisiä uusnatsien symbolikielessä.
Viikinkiteeman puolustajat ovat todenneet, etteivät pohjoismainen historia, kulttuuri ja estetiikka sillä muutu, jos vaikkapa tietyt ääriryhmät yrittävät sitä omia.
Esimerkiksi VG:n Aslak Nore kirjoitti, että soutu on historiaa, mutta myös Norjan symboli, joka kuvastaa kauniisti norjalaista yhtenäisyyttä, vapaaehtoishenkeä ja tasa-arvoa.
Kriittinen kohina Norjassa nousi etenkin viikinkiteemaisesta joukkuekuvasta.
Nyt Norja on voittanut jo kaksi MM-otteluaan ja kansalaiset vaikuttavat liittyneen varauksetta jalkapalloriemuun, joka voi saada jatkoa perjantai-iltana. Norja pelaa alkulohkon voitosta Ranskaa vastaan kello 22.