Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Iranin jalkapallomaajoukkueen viimeinen alkulohkopeli Egyptiä vastaan huipentui todella dramaattisesti. Ottelu päättyi lukemin 1–1 värikkäiden vaiheiden jälkeen. Iran tarrasi kiinni suoraan paikkaan 32 joukkueen pudotuspeleissä MM-kisoissa, kun Shoja Khalilzadeh vei Iranin johtoon ottelun lisäajalla.
Tämän jälkeen alkoivat kentällä todella villit juhlat. Iranin joukkue juoksi vaihtopenkiltä kentän puolelle juhlimaan. Maalintekijä Shoja Khalilzadeh ehti pukea myös taustatiimiläisen suukkojen jälkeen aurinkolasitkin päähän.
Maali kuitenkin hylättiin videotarkistuksen jälkeen. Tv-kuvat paljastivat lopulta Shoja Khalilzadehin olleen kengän verran paitsiossa.
Dramaattiset hetket jalkapallokentällä eivät loppuneet tähän. Iranin kapteeni Mehdi Taremi puski pallon vielä kertaalleen ylärimaan lisäajan loppuhetkillä.
Peli päättyi kuitenkin Iranin kannalta karuun tasapeliin. Voitolla Iran olisi saanut suoran paikan pudotuspeleihin. Nyt Iran jäi Belgian ja Egyptin taakse lohkokolmoseksi.
Iranilla on toki vielä mahdollisuus MM-jatkopeleihin, koska kahdeksan parasta lohkokolmosta etenee vielä pudotuspeleihin. Iran on vertailussa kuudentena ennen ensi yön viimeisiä alkulohkopelejä.
Iranin päävalmentaja Amir Ghalenoei harmitteli joukkueensa huonoa tuuria kolmessa MM-ottelussa.
– Emme saaneet näissä peleissä palkintoa yrityksestämme, Ghalenoei tiivisti kolmen tasapelin saldon.
Ylärimaan osuneen puskun lisäksi Taremilla oli myös paikka tehdä maali ottelun alkupuolella rangaistuspotkusta, mutta Egyptin maalivahti Mostafa Shobeir torjui yrityksen.
– Tämä on jotain uskomatonta. Juhlimme tänään. Huomisesta lähtien alamme katsoa Australiaa, Shobeir sanoi viitaten Egyptin vastustajaan 1. pudotuspelikierroksella.
Taremi koki olonsa surulliseksi, mutta toisaalta oli myös toiveikas jatkopaikan suhteen. Taremi latasi myös suorat sanat Gianni Infantinon johtaman kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan suuntaan.
– Nämä MM-kisat ovat olleet katastrofi, Taremi sanoi.
Iranin kapteeni viittasi joukkueen viisumiongelmiin Yhdysvalloissa. Viimeiseen alkulohkopeliin Iran sai tulla kaksi päivää ennen peliä tukikohdastaan Meksikon Tijuanassa. Aiemmin Iran on saanut tulla paikalle Yhdysvalloissa järjestettyihin peleihin vain päivää ennen ottelua. Iran on myös joutunut lähtemään heti pois pelipaikalta.
– Nyt meidän täytyy palata takaisin Tijuanaan ilman palautumista, ilman mitään. Tämä ei ole reilua, Taremi totesi.
Pride-ottelussa ei välikohtauksia stadionin katsomossa
Iranin ja Egyptin ottelu MM-kisoissa oli myös pride-ottelu, vaikka molemmissa maissa seksuaalivähemmistöjen asema on todella tukala. Iranissa homoseksuaalisuus on laitonta jopa kuolemantuomion uhalla.
Egyptissä se ei ole suoraan laissa kiellettyä, mutta käytännössä sitä kriminalisoidaan muiden lakien nojalla.
Linjauksen taustalla oli ottelun pelikaupungin Seattlen järjestelykomitea. He päättivät jo vuosi sitten, että lähimmäksi sunnuntaita osuva MM-matsi olisi pride-ottelu.
Kansainvälisten uutistoimistojen mukaan Seattlen stadionilla oli ottelussa joitain sateenkaarilippuja, mutta peli sujui ilman suurempia välikohtauksia kentän ulkopuolella.
– Meidän uskontomme ei hyväksy tuollaista, mutta kunnioitamme kaikkia seksuaalivähemmistöihin kuuluvia, Taremi sanoi pride-ottelusta ja korosti Iranin tulleen pelaamaan MM-kisoihin jalkapalloa.