Tiistaina 30. kesäkuuta soitetaan Suomen toistaiseksi viimeinen lankapuhelu.
Lankapuhelinten hiljentyessä teleoperaattori Elisalla alkaa valtava urakka, kun yhteensä tuhansien kilometrien pituinen puhelinlankaverkosto puretaan. Purkutyöt kestävät vielä useita vuosia.
Elisa kertoi vuoden alussa lakkauttavansa niin yksityisasiakkaiden kuin yritystenkin lankaliittymät kesäkuun loppuun mennessä. Telia lakkautti omat lankaliittymänsä vuonna 2019, ja vuodenvaihteessa hiljenivät DNA:n liittymien lankapuhelimet.
Puhelinlankaverkko on ollut Suomessa käytössä 1880-luvulta saakka.
Suomalaiset olivat innokkaita puhelimenkäyttäjiä, ja vuonna 1950 Suomessa oli jo seitsemän puhelinta jokaista sataa asukasta kohti. 1960-luvulla Suomi nousi Euroopan tilastoissa seitsemännelle sijalle puhelinliittymien määrässä. Suurimmillaan lankapuhelinten määrä oli suomalaiskodeissa 1990-luvun alussa.
Lankapuhelinverkon käyttäjämäärä laski viime vuosikymmenien aikana rajusti, ja Elisa kertoo, että sillä oli vuodenvaihteessa enää muutamia tuhansia lankaliittymiä.
Korjaus 27.6.2026 kello 10.27: Korjattu kuvatekstissä mainittu vuosiluku oikeaksi. Kuvatekstissä kerrottiin aiemmin, että lankapuhelimeen oli merkitty vuosiluku 2023.