Tenniksen maailmanlistan ykkösen Jannik Sinnerin Ranskan avoimet päättyivät dramaattisesti. Italialainen oli hallinnut kisoja täydellisesti koko kevään ja oli 30 ottelun voittoputkessa.
Roland Garrosillakin hän johti toisen kierroksen otteluaan Juan Manuel Cerundoloa vastaan erin 2–0 ja kolmattakin erää 5–1. Sitten Sinnerin voimat loppuivat Pariisin helteessä ja hän hävisi ottelun. Häntä huimasi ja hän epäili kärsivänsä nestehukasta.
Sinner kävi ottelun jälkeen perusteellisissa tutkimuksissa.
– Ne olivat yleisiä testejä, joilla varmistettiin, että kaikki on kunnossa. Kaikki testitulokset olivat erittäin hyviä, Sinner kertoi.
Sinnerin mukaan on tärkeää harjoitella kuumissa olosuhteissa.
– Tuntuu, että joka paikassa, jossa pelaamme, on kuuma. Joka vuosi on kuumempaa ja kuumempaa.
Sinner on pyrkinyt jo maaliskuusta lähtien harjoittelemaan keskellä päivää kuumassa auringonpaisteessa.
– Tietysti ei voi täysin simuloida ottelutilannetta ja sen jännitystä.
Wimbledon käynnistyy maanantaina. Englannissakin on ollut kuuma, mutta lämpötilat ovat laskemassa siihen mennessä, kun Sinner aloittaa urakkansa maanantaina. Lontooseen ennustetaan maanantaille 24 astetta.
Sinner ei ole pelannut turnauksissa Ranskan avointen jälkeen, vaan on keskittynyt harjoittelemaan ruoholla, joka on alustana hyvin erilainen muihin verrattuna. Hänellä on teoria siitä, miksi ei kannata pelata turnausta ruoholla ennen Wimbledonia.
– Jos pelaat ennen Wimbledonia eikä se mene hyvin, sinulla on epäilyksiä, kun tulet tänne. Jos et pelaa, ei ole epäilyksiä.
Tosin teoriaa vastaan sotii se, että viime vuonna Sinner hävisi Hallessa toisella kierroksella, mutta voitti sen jälkeen Wimbledonin.
Sinner on turnauksen ykkössijoitettu, puolustava mestari ja ylivoimainen ykkössuosikki. Puolustava mestari pelaa Wimbledonissa perinteisesti ensimmäisen ottelun keskuskentällä. Sinner kohtaa maanantaina kello 15.30 Suomen aikaa Serbian Miomir Kecmanovicin.
Otto Virtasella kova haaste
Otto Virtanen selvitti karsinnat ja eteni toista kertaa urallaan Wimbledonin pääsarjaan. Kaksi vuotta sitten hän eteni pääsarjaan ja hävisi toisella kierroksella viidessä erässä 13:nneksi sijoitetulle Tommy Paulille.
Nyt vastus on heti avauskierroksella todella kova. Virtanen kohtaa maailmanlistan viitosen, turnauksessa neljänneksi sijoitetun Yhdysvaltain Ben Sheltonin tiistaina. Kahden kovasyöttöisen pelaajan ottelussa nopealla ruohokentällä voisi ennustaa nähtävän katkaisupelejä.
– Emme ole pelanneet vastakkain, mutta totta kai tuttu pelaaja tv:stä ja tuloksista. Luotan omaan peliini ja otan haasteen vastaan. Hieno juttu, että pääsen varmasti isommalle kentälle, Virtanen totesi.
Juuri 25 vuotta täyttäneellä Virtasella on hyvä ruohokausi alla. Hän ylsi kahdessa ATP-haastajaturnauksessa finaaliin ja hävisi ATP-turnauksessa Hollannissa avauskierroksella niukasti puolalaiselle Kamil Majchrzakille, joka voitti lopulta koko turnauksen.
Harri Heliövaara ja Henry Patten ovat nelinpelissä ykkössijoitettuja. He aloittavat urakkansa aikaisintaan keskiviikkona.